Tuesday 13 December 2016

A Life Before

a life before
a life when i always make sin

aku cuba pegang kata-kata "Aku nak berubah"
tapi setiap kali aku nak berubah mesti ada benda yang menghalang
mesti ada je halangan yang tak boleh di halang
betul la kata orang nak berubah susah
dah berapa kali aku kata nak berubah
lebih 2 ke 3 kali
tapi mesti tak kekal perubahan tu
aku yang dulu bukannya orang baik sangat
nak kata berkawan pun tak berapa baik 
selalu je mengumpat semua
solat pun kadang-kadang je buat. 
sampai satu hari aku rasa macam aku ni tak bersyukur 
aku rasa macam aku ni pentingkan dunia
sometimes aku rasa macam aku hipokrit jugak
sebab aku suruh orang solat, buat baik sedangkan aku tak
aku tak tahu kenapa aku macam tu
aku tak pernah cerita dekat orang pasal ni
aku selalu duduk bilik sensorang baca buku atau novel
tapi disebabkan benda ni semua aku jadi lalai
lalai dengan tanggungjawab seorang hamba Allah
mungkin sebab hati aku dah keras
aku cuba nak perbaiki semua tu
aku cuba untuk tinggalkan yg tak baik
aku cuba, dan Alhamdulillah aku boleh
tapi satu perkara je yg aku harap sangat aku boleh buat tanpa tinggal
SOLAT
bagi korang, semua orang pernah tinggal solat
tapi mungkin tak selama aku
boleh dikatakan total hari aku solat beberapa bulan je setahun 
contohnya masa puasa sebab aku nakkan pahala malam lailatul qadar
kadang-kadang aku solat sebab aku inginkan sesuatu
bila aku nak keputusan aku cemerlang, aku solat bagai nak rak
tapi bila aku dah dapat apa yg aku nak
aku lupakan solat, aku lalai.
tapi sekarang aku nak taubat.
aku taknak terlambat.
sebab ajal tu bila-bila masa
walau dalam tidur pun kita boleh mati
apakan masa kita segar bugar.
kat sini aku nak ingatkan semua orang dan termasuk diri aku

"Selagi korang hidup jangan sesekali cuba untuk tinggalkan solat,jangan sesekali. Sebab kita tak tahu bila kita mati, bila kiamat, dan bila hari pembalasan sampai pintu taubat dah tutup, baru kita nak menyesal kelak. Pegang kata-kata ni sesama yok. Sesungguhnya Allah meredhai hamba-Nya yang ingin membuat kebaikan."

JOM SAMA-SAMA BERUBAH KE ARAH KEBAIKAN.